Nieuws & Blog

Blog

6 krachtige sfeerverbeteraars voor teams

  1. Begin iedere vergadering met een vraag- en antwoordspel;
  2. Organiseer een open podium waarin een ieder zich van een andere kant kan laten zien;
  3. Delen van parels;
  4. Organiseer meeloopdagen;
  5. Organiseer eens per maand een informele werklunch;
  6. Leer stralend te falen.

1. Begin iedere vergadering met een vraag- en antwoordspel

Het grote voordeel van een vergadering is letterlijk de vergadering zelf: mensen hebben zich vergaderd, lees: zijn samengekomen, om zich samen te buigen over een aantal onderwerpen. Nu zijn ellenlange vergaderingen al lang niet meer de norm. Efficiëntie, een goede agenda en timemanagement zijn toverwoorden voor een goede vergadering. Laten wij daar iets aan toevoegen: de persoonlijke noot. Hoe? Ruim aan het begin van iedere vergadering 10 minuten in om andere-dan-andere-vragen aan elkaar te stellen. Bijv. in een carrouselvorm, of in tweetallen, beperk de antwoordtijd, houd het kort, wissel een paar keer van gesprekspartner et cetera.

1. Gebruik voorbeeldvragen

  • Hoe definieer je professionaliteit?
  • Wat zijn de momenten dat je sterk in je schoenen staat?
  • Welke functie in wil je het liefst vervullen? Waarom?
  • Wat kan je manager doen om jou te motiveren?
  • Welke kwaliteit gebruik je niet op je werk?
  • Wat kunnen je collega’s van jou leren?
  • Wat kun jij doen om je collega’s beter te leren kennen?

(Bronnen: Veertig vileine vragen voor teams / De CoachingCarrousel en Dialoogkaarten Ons Binnenste Buiten)

2. Organiseer een open podium waarin ieder zich van een andere kant laten zien

Wat is een open podium? Eigenlijk niets meer of minder dan een tijd en plek waarop je met een aantal mensen – bijvoorbeeld je team – bij elkaar komt om iets van jezelf te laten horen of te zien waar je collega’s nog geen weet van hebben! Speel je thuis piano? Houd je van poëzie? Zing je de sterren van de hemel in de badkamer? Laat jezelf horen en zien en oogst applaus en waardering van je collega’s! Afgemaakt met een hapje en een drankje heb je een toptijd!

3. Deel je succesverhaal

In iedere organisatie is er altijd wel iemand die een kleiner of groter succes heeft: iets waar hij of zij tevreden over is, waar hij of zij trots op is. Denk bijvoorbeeld aan:

  • een student die er slecht voor stond, heeft dankzij jouw begeleiding tóch zijn tentamen gehaald;
  • een deadline is gehaald;
  • je hebt een nieuwe vorm van instructie aan je leerlingen uitgedokterd en uitgeprobeerd;
  • jouw bijdrage heeft het visietraject bij jou op school vlot getrokken;
  • je hebt een werklunch georganiseerd en iedereen was positief verrast.

Het gebeurt vaak dat deze gebeurtenissen wegvallen in de waan van de dag: omdat je ze zelf simpelweg weer vergeten bent, of omdat je ze ook weer niet zo heel bijzonder vindt.

Terwijl ze het allemaal verdienen om opgemerkt te worden! Zorg daarom voor een vast moment in de week waarin je je successen deelt: bijv. aan het begin van een vergadering, in de koffiepauze, tijdens een studiedag of een vrijdagmiddagborrel. Zo inspireer je elkaar en creëer je een positieve vibe!

4. Organiseer meeloopdagen

Je hebt je eigen werkwijze ontwikkeld, je hebt je eigen do’s en dont’s ontwikkeld, daar ben je meer of minder tevreden over, maar je wilt verder kijken dan je eigen neus lang is. Of je bent geïnspireerd geraakt door de succeservaring van een collega, of je bent gewoon nieuwsgierig! Wat gebeurt er in dat andere klaslokaal? Hoe gaat ‘t er aan toe op die andere afdeling? Hoe doet je collega dat nou?

De snelste manier om dat te weten te komen, de snelste manier om elkaar te inspireren is simpelweg bij elkaar op bezoek te gaan. Een dagje mee te lopen met iemand geeft jou meteen een heldere inkijk in iemands werkwijze. Denk je eens de leuke gesprekken in die er naar aanleiding van zo’n bezoek kunnen ontstaan!

5. Organiseer maandelijks een informele werklunch

Ken je ze, die vergaderingen waar je eerder moe vandaan komt, dan dat ze je energie gegeven hebben? Doe het eens anders. Stap uit jullie vertrouwde vergadergewoontes en organiseer vergaderingen eens op een andere manier. Bijvoorbeeld in de vorm van een werklunch waarin iedereen iets lekkers meeneemt, jullie niet alleen over de inhoud van het werk praten, maar vooral ook tijd nemen om elkaar op een informele manier te ontmoeten. Wanneer iedereen iets lekkers meeneemt, doet dat ook iets met de betrokkenheid van iedereen. Over sfeer verbeteren gesproken!

6. Leer stralend te falen (plat-op-je-bek-schaal)

Tegen kinderen zeggen we het allemaal: “Nee hoor, een foutje maken is helemaal niet erg, je léért juist van je fouten!” Hoeveel ruimte is er in jouw organisatie om ‘fouten’ te mogen maken? Creativiteit om nieuwe dingen uit te proberen borrelt alleen maar op als je met elkaar een sfeer creëert waarin fouten maken mag. Waarin je leert om ‘stralend te falen’. Omdat jullie met elkaar weten dat dát uiteindelijk de sleutel is tot verdere ontwikkeling. Hoe je dat doet? Door bijvoorbeeld de “plat-op-je-bek-bokaal” uit te reiken: een beloning voor de man of vrouw die fouten durft te maken én daarvoor durft uit te komen. Een beloning voor jullie als team die dat mogelijk maakt.